Identitetstyveri «Det kan bli kostbart»

GIEK Kredittforsikring opplever at identitetstyveri forekommer oftere nå enn for få år siden. Italia er en gjenganger – men ID-tyveri forekommer i mange land. Svindlere kontakter norske eksportører og spesielt de som selger fersk laks.

Det er ikke lett for en bedrift å gjennomskue om det er svindlere som står bak, når all informasjon om kjøper fremstår troverdig.

En vanlig fremgangsmåte er å motta en henvendelse per telefon eller epost fra en person som utgir seg for å representere et velkjent og velrenommert selskap. Vedkommende presenterer seg gjerne som en registrert ansatt i selskapet, og benytter en epostadresse som er til forveksling lik kjøpers reelle epostadresse.

Pris og betalingsbetingelser som tilbys kan være gunstige sammenlignet med det som er gjengs i markedet. Varene bestilles til en annen adresse enn kjøpers adresse, som regel et leid lagerlokale. Når varene ankommer leveringsstedet, blir de kvittert ut ved hjelp av falske signaturer og stempel, og svindlerne forsvinner kort tid etter.

Flere forhold er blitt politianmeldt, både av selgere som er blitt svindlet for varer og kjøpere som har fått misbrukt sitt navn. Men gjerningsmennene er vanskelige å spore opp, og sannsynligheten er liten for at varene kommer til rette.

Tap som våre kunder måtte lide som følge av identitetstyveri dekkes ikke av kredittforsikringen.

Så: Vær på vakt, og ikke la dere lure